Guided Drawing met kinderen en tieners

Wat is Guided Drawing?

Guided Drawing® is een beeldend therapeutische methodiek die werd ontwikkeld door Cornelia Elbrecht, grondlegger van de Sensorimotor Art Therapy®.

Guided Drawing® –wat je zou kunnen vertalen als geleid tekenen– is een tekenmethodiek die volwassenen uitnodigt en aanmoedigt om naar hun inner guidance te luisteren. Dit innerlijke weten vormt de leidraad en vertelt de volwassene wat diens lichaam nodig heeft om diens zelfgevoel, balans en welbevinden te herstellen.

Kinderen zijn nog niet in staat om vanuit een innerlijke leidraad zelfstandig te tekenen met Guided Drawing®. Voor tieners is dit een leerproces dat gelijkloopt met hun ontwikkeling. Met kinderen en tieners wordt daarom vooral directief gewerkt met Guided Drawing®, waarbij de methodiek spelenderwijs wordt ingezet.

Bij Guided Drawing® wordt met de beide handen tegelijkertijd getekend. Dit tekenen gebeurt al zittend, met hard of zacht krijt, verf en zelfs schuim op grote bladen papier.

Guided Drawing® leent zich goed tot zelfmassage.

Tijdens het tekenen worden ook oervormen uit de Jungiaanse symboliek ingezet. Sommige vormen hebben een rustgevend en ontspannend karakter, andere werken dan weer opwekkend en activerend. Zo kunnen kinderen en tieners leren zichzelf tot rust of net in beweging te brengen. Ook spanning en frustratie kunnen ze op die manier leren kanaliseren en afvoeren.

De liggende achtvorm, die grondend en ontspannend werkt, wordt dan bijvoorbeeld een racebaan waarbij twee auto’s elkaar achterna zitten …

Voorbeeld van de Guided Drawing methodiek uit de Sensorimotor Art Therapy, gemaakt tijdens een sessie creatieve therapie bij Atelier Binnenstebuiten.

Wat is Guided Drawing?

Guided Drawing® is een beeldend therapeutische methodiek die werd ontwikkeld door Cornelia Elbrecht, grondlegger van de Sensorimotor Art Therapy®.

Guided Drawing® –wat je zou kunnen vertalen als geleid tekenen– is een tekenmethodiek die volwassenen uitnodigt en aanmoedigt om naar hun inner guidance te luisteren. Dit innerlijke weten vormt de leidraad en vertelt de volwassene wat diens lichaam nodig heeft om diens zelfgevoel, balans en welbevinden te herstellen.

Kinderen zijn nog niet in staat om vanuit een innerlijke leidraad zelfstandig te tekenen met Guided Drawing®. Voor tieners is dit een leerproces dat gelijkloopt met hun ontwikkeling. Met kinderen en tieners wordt daarom vooral directief gewerkt met Guided Drawing®, waarbij de methodiek spelenderwijs wordt ingezet.

Bij Guided Drawing® wordt met de beide handen tegelijkertijd getekend. Dit tekenen gebeurt al zittend, met hard of zacht krijt, verf en zelfs schuim op grote bladen papier.

Guided Drawing® leent zich goed tot zelfmassage.

Tijdens het tekenen worden ook oervormen uit de Jungiaanse symboliek ingezet. Sommige vormen hebben een rustgevend en ontspannend karakter, andere werken dan weer opwekkend en activerend. Zo kunnen kinderen en tieners leren zichzelf tot rust of net in beweging te brengen. Ook spanning en frustratie kunnen ze op die manier leren kanaliseren en afvoeren.

De liggende achtvorm, die grondend en ontspannend werkt, wordt dan bijvoorbeeld een racebaan waarbij twee auto’s elkaar achterna zitten …

Voorbeeld van de Guided Drawing methodiek uit de Sensorimotor Art Therapy, gemaakt tijdens een sessie creatieve therapie bij Atelier Binnenstebuiten.

Wetenschappelijke onderbouwing

De effectiviteit van Guided Drawing® vloeit voort uit de kracht van bilateraal tekenen als methode om de zelfregulatievaardigheden te verbeteren.

Zelfregulatie is de vaardigheid om de reacties van het lichaam op stress te verminderen en te kalmeren. Het gaat hier om affectieve, sensorische en somatische reacties die het algehele functioneren beïnvloeden. Zo ook het emotionele en cognitieve functioneren.

Goede zelfregulatievaardigheden helpen de fight, flight, freeze en collapse verdedigingsreacties van het autonoom zenuwstelsel bij stress beter te reguleren.

Om tot zelfregulatie te komen, is het belangrijk om de ervaringen en herinneringen die worden opgeslagen in de neurale architectuur van de verschillende delen van het brein te integreren en in evenwicht te brengen. Een goede samenwerking tussen de linker- en de rechterhersenhelft is hierbij van cruciaal belang. Verschillende vormen van bilaterale stimulatie blijken effectief in het op gang brengen van goed gecoördineerde hersenactiviteit tussen de linker- en rechterhelft. Dit vormt eveneens de basis van EMDR (een therapeutische behandelmethode op basis van oogbewegingen).

Bilaterale teken- en schildermethodieken helpen zowel (jong)volwassenen als tieners en kinderen om zintuiglijke ervaringen te integreren. Door beide handen te gebruiken, worden zowel de linker- als de rechterhersenhelft geactiveerd, waardoor ‘denken’ en ‘voelen’ op een dieper niveau met elkaar worden verbonden.

De effectiviteit van Guided Drawing® vloeit voort uit de kracht van bilateraal tekenen als methode om de zelfregulatievaardigheden te verbeteren.

Zelfregulatie is de vaardigheid om de reacties van het lichaam op stress te verminderen en te kalmeren. Het gaat hier om affectieve, sensorische en somatische reacties die het algehele functioneren beïnvloeden. Zo ook het emotionele en cognitieve functioneren.

Goede zelfregulatievaardigheden helpen de fight, flight, freeze en collapse verdedigingsreacties van het autonoom zenuwstelsel bij stress beter te reguleren.

Om tot zelfregulatie te komen is het belangrijk om de ervaringen en herinneringen die worden opgeslagen in de neurale architectuur van de verschillende delen van het brein te integreren en in evenwicht te brengen. Een goede samenwerking tussen de linker- en de rechterhersenhelft is hierbij van cruciaal belang. Verschillende vormen van bilaterale stimulatie blijken effectief in het op gang brengen van goed gecoördineerde hersenactiviteit tussen de linker- en rechterhelft. Dit vormt eveneens de basis van EMDR.

Bilaterale teken- en schildermethodieken helpen zowel (jong)volwassenen als tieners en kinderen om zintuiglijke ervaringen te integreren. Door beide handen te gebruiken worden zowel de linker- als de rechterhersenhelft geactiveerd, waardoor ‘denken’ en ‘voelen’ op een dieper niveau met elkaar worden verbonden.

Bronvermelding

Elbrecht, C. (2018). Healing Trauma with Guided Drawing. A Sensorimotor Art Therapy Approach to Bilateral Body Mapping. North Atlantic Books.

Malchiodi, C. (2003/2011). Art therapy and the brain. In Malchiodi, C. (red.), Handbook of Art Therapy (p. 17-26). Guilford.

Shapiro, F. (2001). Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR). Guilford.

Ben je opvoeder, begeleider, voogd, hulp- of zorgverlener van een kind of jongere? Klik dan hier om meer informatie voor verwijzers te verkrijgen.