Verloop van de therapie
Intake & terugkoppeling
Intakegesprek
Een beeldend therapeutisch traject bij Atelier Binnenstebuiten voor kinderen en jongeren start altijd met een intakegesprek.
- Bij kinderen tot 8 jaar wordt het intakegesprek enkel met de ouder(s) of voogd, opvoeder, begeleider gevoerd.
- Kinderen tussen 8 en 12 jaar mogen kiezen of ze al dan niet bij het intakegesprek aanwezig zijn.
- Tieners tussen de 12 en 16 jaar zijn in principe altijd aanwezig tijdens het intakegesprek.
Je kan je kind en eventuele broertjes of zusjes altijd meenemen naar een intakegesprek. Er is plek voor hen om zich creatief bezig te houden in de opslagruimte naast het atelier.
Tijdens het intakegesprek proberen we de hulpvraag en verwachtingen van het kind, de tiener en de ouders zo helder mogelijk te krijgen.
Indien dat mogelijk is, vraag ik aan beide ouders om op het intakegesprek aanwezig te zijn. Voor een voorspoedig verloop van de therapie is het belangrijk om zowel het kind of de tiener als beide ouders aan boord te krijgen.
Omdat het voor kinderen en tieners moeilijk is om al tijdens het intakegesprek aan te voelen of beeldende therapie iets voor hen is en of er een klik is met mij als therapeut, werk ik met een kennismakingsperiode.
Kennismakingsperiode
De kennismakingsperiode bestaat uit vier sessies beeldende therapie. Nadien wordt er een terugkoppelgesprek met de ouders erbij georganiseerd. Deze terugkoppeling kan plaatsvinden op het einde van de vierde sessie of op een apart moment, afhankelijk van de mogelijkheden.
Terugkoppeling
Tijdens het terugkoppelgesprek na afloop van de kennismakingsperiode is er ruimte voor het kind of de tiener, de ouder(s) (voogd, opvoeder, begeleider) en ikzelf als therapeut om bevindingen te delen.
Het kind of de tiener krijgt ruimte om te vertellen hoe die de sessies tot hiertoe heeft ervaren. De ouders kunnen op hun beurt iets meedelen over hoe zij het kind voorafgaand en na afloop van de sessies ervaren. Wat valt er op? Zijn er veranderingen in gedrag, gevoel of stemming merkbaar? Ook ikzelf zal, rekening houdend met de vertrouwelijkheid van de inhoud, delen wat ik tijdens de sessies heb geobserveerd.
Op het einde van dit gesprek wordt overeengekomen of er al dan niet een behandeltraject wordt opgestart.
Tijdens de loop van het behandeltraject zullen er tussentijdse terugkoppelgesprekken georganiseerd worden. Aan het einde van elke terugkoppeling zal een indicatie gegeven worden voor het volgende terugkoppelmoment. Terugkoppelgesprekken kunnen ook georganiseerd worden op vraag van de ouder(s), voogd, opvoeder of begeleider.
De duur van een terugkoppelgesprek hangt af van wat er besproken moet worden en de beschikbare tijd. Er wordt gewerkt met twee vergoedingen: één voor gesprekken tot en met 30 minuten en één voor gesprekken tot en met 60 minuten.
De bedragen van deze vergoedingen kan je terugvinden op de pagina met praktische informatie.
Intake & terugkoppeling
Intakegesprek
Een beeldend therapeutisch traject bij Atelier Binnenstebuiten voor kinderen en jongeren start altijd met een intakegesprek.
- Bij kinderen tot 8 jaar wordt het intakgesprek enkel met de ouder(s) of voogd, opvoeder, begeleider gevoerd.
- Kinderen tussen 8 en 12 jaar mogen kiezen of ze al dan niet bij het intakegesprek aanwezig zijn.
- Tieners tussen de 12 en 16 jaar zijn in principe altijd aanwezig tijdens het intakegesprek.
Je kan je kind en eventuele broertjes of zusjes altijd meenemen naar een intakegesprek. Er is plek voor hen om zich creatief bezig te houden in de opslagruimte naast het atelier.
Tijdens het intakegesprek proberen we de hulpvraag en verwachtingen van het kind, de tiener en de ouders zo helder mogelijk te krijgen.
Ik vraag altijd aan beide ouders om, indien mogelijk, op het intakegesprek aanwezig te zijn. Voor een voorspoedig verloop van de therapie is het belangrijk om zowel het kind of de tieners als beide ouders aan boord te krijgen.
Omdat het voor kinderen en tieners moeilijk is om al tijdens het intakegesprek aan te voelen of beeldende therapie iets voor hen is en of er een klik is met mij als therapeut, werk ik met een kennismakingsperiode.
Kennismakingsperiode
De kennismakingsperiode bestaat uit vier sessies beeldende therapie. Nadien wordt er een terugkoppelgesprek met de ouders erbij georganiseerd. Deze terugkoppeling kan plaatsvinden op het einde van de vierde sessie of op een apart moment, afhankelijk van de mogelijkheden.
Terugkoppeling
Tijdens het terugkoppelgesprek na afloop van de kennismakingsperiode is er ruimte voor het kind of de tiener, de ouder(s) (voogd, opvoeder, begeleider) en ikzelf als therapeut om bevindingen te delen.
Het kind of de tiener krijgt ruimte om te vertellen hoe die de sessies tot hiertoe heeft ervaren. De ouders kunnen op hun beurt iets meedelen over hoe zij het kind voorafgaand en na afloop van de sessies ervaren. Wat valt er op? Zijn er veranderingen in gedrag, gevoel of stemming merkbaar? Ook ikzelf zal, rekening houdend met de vertrouwelijkheid van de inhoud, delen wat ik tijdens de sessies heb geobserveerd.
Op het einde van dit gesprek wordt overeengekomen of er al dan niet een behandeltraject wordt opgestart.
Tijdens de loop van het behandeltraject zullen er tussentijdse terugkoppelgesprekken georganiseerd worden. Aan het einde van elke terugkoppeling zal een indicatie gegeven worden voor het volgende terugkoppelmoment. Terugkoppelgesprekken kunnen ook georganiseerd worden op vraag van de ouder(s), voogd, opvoeder of begeleider.
De duur van een terugkoppelgesprek hangt af van wat er besproken moet worden en de beschikbare tijd. Er wordt gewerkt met twee vergoedingen: één voor gesprekken tot en met 30 minuten en één voor gesprekken tot en met 60 minuten.
De bedragen van deze vergoedingen kan je terugvinden op de pagina met praktische informatie.
Frequentie en duur
In het werken met kinderen en tieners is het aangewezen een goed ritme in de frequentie van de sessies te houden. Daarom adviseer ik een wekelijks afspraakmoment, liefst op hetzelfde uur.
Indien dit moelijk is omwille van co-ouderschapsregelingen, kan daar rekening mee gehouden worden.
Hoeveel sessies nodig zullen zijn, is moeilijk op voorhand te bepalen. Ieder proces is daarin uniek. Sommige kinderen of tieners zijn enkele weken tot maanden in therapie. Anderen een halfjaar tot een jaar of zelfs langer …
Alles hangt af van van de noden en hulpvraag.
Frequentie en duur
In het werken met kinderen en tieners is het aangewezen een goed ritme in de frequentie van de sessies te houden. Daarom adviseer ik een wekelijks afspraakmoment, liefst op hetzelfde uur.
Indien dit moelijk is omwille van co-ouderschapsregelingen, kan daar rekening mee gehouden worden.
Hoeveel sessies nodig zullen zijn, is moeilijk op voorhand te bepalen. Ieder proces is daarin uniek. Sommige kinderen of tieners zijn enkele weken tot maanden in therapie. Anderen een halfjaar tot een jaar of zelfs langer …
Alles hangt af van van de noden en hulpvraag.
Verloop van een sessie
De sessies verlopen meestal via een vaste structuur.
Bij binnenkomst ga ik kort even in gesprek met het kind of de tiener. Daarbij luister ik naar hoe het met hen gaat en wat ze graag willen vertellen over wat ze in tussentijd hebben meegemaakt of ervaren.
Nadien nodig ik hen uit om aan het werk te gaan aan de hand van een beeldende opdracht of werkvorm.
Tijdens het werken zal ik het kind of de tiener bij momenten uitnodigen om te vertragen en te kijken en voelen wat er ontstaat in het beeldend werken. Ik stel vragen, ga samen met het kind of de tiener op zoek naar mogelijke antwoorden en help hen betekenis te geven.
Verloop van een sessie
De sessies verlopen meestal via een vaste structuur.
Bij binnenkomst ga ik kort even in gesprek met het kind of de tiener. Daarbij luister ik naar hoe het met hen gaat en wat ze graag willen vertellen over wat ze in tussentijd hebben meegemaakt of ervaren.
Nadien nodig ik hen uit om aan het werk te gaan aan de hand van een beeldende opdracht of werkvorm.
Tijdens het werken zal ik het kind of de tiener bij momenten uitnodigen om te vertragen en te kijken en voelen wat er ontstaat in het beeldend werken. Ik stel vragen, ga samen met het kind of tiener op zoek naar mogelijke antwoorden en help hen betekenis te geven.
Afronden
Elke beeldend therapeutische behandeling is uniek. Elk traject zal daarom zijn eigen vorm, verloop en inhoud hebben.
De in de therapie verworven inzichten en vaardigheden gaan vanzelf doorwerken in het dagelijks leven van het kind of de tiener. Dankzij dat integratieproces ga je na verloop van tijd merken dat dingen verschuiven en veranderen bij je kind of tiener.
Wanneer het kind of de tiener alleen verder kan, wordt er naar afronding van de therapie toegewerkt.
Afronden kan op elk moment, als het kind of de tiener er klaar voor is. Laat me het op tijd weten, zodat ik de afronding kan voorbereiden.
Afronden
Elke beeldend therapeutische behandeling is uniek. Elk traject zal daarom zijn eigen vorm, verloop en inhoud hebben.
De in de therapie verworven inzichten en vaardigheden gaan vanzelf doorwerken in het dagelijks leven van het kind of de tiener. Dankzij dat integratieproces ga je na verloop van tijd merken dat dingen verschuiven en veranderen bij je kind of tiener.
Wanneer het kind of de tiener alleen verder kan, wordt er naar afronding van de therapie toegewerkt.
Afronden kan op elk moment, als het kind of de tiener er klaar voor is. Laat me het op tijd weten, zodat ik de afronding kan voorbereiden.